Knitting is hot! Or not?

De slogan ‘breien is hot’ begint te slijten.
Drie jaar geleden waaide het fenomeen Stitch ‘n Bitch vanuit Amerika over naar Amsterdam. Een paar maanden later startte SnB Utrecht. En daarna volgden nog een stuk of vijftig groepen door het hele land. Breien in het openbaar, dat was destijds best wel iets bijzonders. Radio, tv, kranten en tijdschriften, ze wilden allemaal wel een interviewtje met die hippe breiende meiden, of nog beter, met een breiende man. Jong, kek en liefst breiend aan een supertrendy breisel op pennen van 20 mm dik. Maar het beeld dat de media van het breigebeuren wilde schetsen, komt allang niet meer overeen met de werkelijkheid.

Hypes komen en gaan. Breien in het openbaar trekt nog maar mondjesmaat de aandacht. Veel SnB’ers hebben het beursbreien ook wel gezien. Gezellig en inspirerend is het typische café-breien zonder enige twijfel nog wel. Nieuwe groepen worden opgestart en geregeld melden nieuwe leden zich aan, maar de continuïteit wordt gewaarborgd door een harde kern van fanatiekere breiers. 
Ondanks dat de winter hèt breiseizoen bij uitstek is, zijn er sinds de SnB-Dag 2007 begin november in Rotterdam geen uitnodigingen van de media of voor activiteiten spontaan bij SnB NL binnen gekomen. Een schril contrast met de mediagekte van pakweg een jaar geleden. Activiteiten zijn er alleen als we ze zelf organiseren of opzoeken. Het onderhoud aan de site van Stitch ‘n Bitch Nederland kost nog maar hooguit een paar uurtjes per maand. Het oppimpen van het breigebeuren in het nuchtere Nederland gaat beslist niet meer vanzelf……

Breien is tot een geaccepteerd maatschappelijk fenomeen geworden. De motor van dit fenomeen is het internet dat communicatie, het uitwisselen van informatie en de mogelijkheid om wereldwijd breispullen te bestellen mogelijk maakt. Sites als Ravelry breien de wereld aan elkaar. Breiers leren met videootjes op YouTube nieuwe technieken. En welke zichzelf respecterende breier heeft er nu nog geen KnitBlog? Aan de innovatieve invloeden op het breien dragen Debbie Stoller, Stephanie Pearl-McPhee en Amy Singer (van Knitty.com)hun steekje bij. Maar is er ook weer waardering voor de oudere garde met beroemde breiers als Elizabeth Zimmermann, Kaffe Fassett en Alice Starmore. Sommigen breiers prefereren gezellige workshops waar een docent in korte tijd helpt kennis en vaardigheden op een hoger niveau te brengen. Om vervolgens in Yahoo-groepen na te praten over de workshop, een foto van het eerste werkstuk in de nieuwe techniek te showen of nog een vraag te stellen.

Dit is mijn persoonlijke opinie over wat ik in drie jaar tijd heb gezien en meegemaakt in het breiwereldje. Een snelle ontwikkeling die paste in deze tijd. Een overgang van lokaal naar mondiaal. Van breien op de bank en binnen het gezin naar Social Knitting in het openbaar met de opmerkelijk combi van digitaal en Real Life contact. Van economisch breien naar Yarn Snobs. Van Ariadne naar Vogue Knitting en Japanse breiboeken. Van hype naar hobby. Stitch ‘n Bitch als medium om nieuwe ontwikkelingen bij een breder publiek te introduceren. Een fel opvlammend verschijnsel na 9/11 dat de vonk leverde voor een opleving van kreativiteit en artistikiteit.

De hype heeft gezorgd voor een vliegende start van een beweging die in deze serieuzere vorm kan leiden tot een hoogtepunt in de geschiedenis van het breien, waar de hele breiwereld baat bij heeft. Door aanbod in oude en nieuwe verschijningsvormen is er voedingsbodem voor een verdieping en verbreding van breikennis en -kunde die in de op kreatieviteit gerichte jaren tachtig van de vorige eeuw niet mogelijk was. De combinatie van de kreativiteit uit de jaren tachtig en de technologische ontwikkelingen uit de jaren negentig van de vorige eeuw kan de breikunst in deze eeuw tot op ongekende hoogte brengen.

De mot zit in de hype, maar niet in de wol!

The slogan ‘knitting is hot’ is starting to wear out.
Three years ago the
Stitch ‘n Bitch phenomenon came across the Atlantic to Amsterdam. A couple of months later SnB Utrecht started. After that some 50 groups throughout the country followed. Knitting in public, that was something special in those days. Radio, television and newspapers, they all wanted to interview these trendy knitting girls or even better, a knitting man. Young, bouncy and preferably knitting a super trendy garment on 20 mm needles. But the impression the media tried to give of the knitting phenomenon does not correspond with reality anymore.

Hypes come and go. Knitting in public attracts little attention anymore. Many SnB-members have had enough of knitting at fairs. Without any doubt the typical knitting cafes are still inspiring and fun. New groups are started and regularly new knitters want to join, but the continuity is safeguarded by a core of more fanatic knitters.
Despite the fact that the winter season is by far the season for knitting, SnB NL has received no spontaneous invitations from the media or for activities since the
SnB-Dag 2007 early November last year. This contrasts sharply with the media hype just a year ago. Activities only take place when we organise or initiate them ourselves. Keeping the Stitch ‘n Bitch Nederland site up to date only takes a few hours a month now. Brushing up the entire knitting phenomenon in common-sensical Holland is not a small thing anymore….

Knitting has become a socially accepted phenomenon. This phenomenon’s driving force is the internet which makes communication, the exchange of information and the opportunity to order knitting stuff world wide possible. Sites such as Ravelry knit the world together. Knitters learn new techniques from videos on YouTube. And what self-respecting knitter doesn’t have a KnitBlog? Debbie Stoller, Stephanie Pearl-McPhee en Amy Singer (van Knitty.com) contribute their mite to the innovative influences in knitting. But also famous knitters such as Elizabeth Zimmermann, Kaffe Fassett en Alice Starmore are once again appreciated. Some knitters prefer enjoyable workshops in which a teacher helps them to raise their level of knowledge and skills in a short period of time. Afterwards they use Yahoo-groups to discuss the workshop, send in photos of their first project in the new technique or to ask questions.
 
This is my personal opinion of what I have seen and experienced in the knitting scene in the last three years. A mushroom growth fitting these times. A change from local to mondial. From knitting domestically on the couch to social knitting in public with the remarkable combination of digital and Real Life contact. From knitting for economical purposes to Yarn Snobs. From Ariadne to 
Vogue Knitting  and Japanese knitting books. From hype to hobby. Stitch ‘n Bitch as a medium to introduce new developments to a larger public. A  phenomenon flaming high after 9/11, providing the spark for a revival of creativity and artistry.

The hype produced a flying start of a movement that, in this more serious form, can lead to a milestone in the history of knitting, for the benefit of knitters worldwide. Because of the availability of old and new forms there is breeding ground for a deepening and broadening of knowledge and skills in knitting that was not possible in last century’s creative eighties. The combination of creativity from the eighties and the technological developments of the nineties of last century can bring the art of knitting to unprecedented heights in this century.
 
The hype is moth-eaten, not the wool!

Leave a Reply